De open keuken heeft een definitieve plek gekregen in de gastronomie. Koks bereiden gerechten in het zicht van de gast, die eten steeds meer ziet als een belevenis. Met deze eyecatchers voeg je volgens directeur key accounts Antal van Dillen van Bouter in Zoetermeer nog meer beleving toe.

Antal van Dillen noemt het hebben van een (gedeeltelijk) open keuken eigenlijk een voorwaarde. ‘Omdat restaurants met een open keuken een hogere bezetting hebben. De factor beleving is belangrijk geworden bij een middag of avond uit en dat verdwijnt ook niet meer. Vroeger zat je met je gezelschap aan tafel en was je alleen met elkaar in gesprek, anno 2018 wordt dat gesprek gecombineerd met alles dat om je heen plaatsvindt.’

Bovendien draagt het bij aan de behoefte aan transparantie, aldus de directeur key accounts. ‘Alles wat achter gesloten deuren gebeurt, heeft veel minder een gevoel van vers en ook de hygiëne is niet traceerbaar.’

Met deze eyecatchers voeg je beleving toe aan je keuken én (dus) aan de ervaring van je gasten.

Vuur

Een Josper-grill, een Big Green Egg, een lavasteen… Het mag niet ontbreken in jouw open keuken. ‘Mannen houden van vuur. Het zorgt voor een extra dimensie en geeft ook nog eens het gevoel dat het product verser is. Doe de voorbereidingen achter de schermen en maak het gerecht af aan de voorkant.’

Bereiden in het zicht van de gast

De bereiding van gerechten levert actie op, laat die show dan ook zien. ‘Gasten zijn bereid langer te wachten als ze zien wat er gebeurt. De all you can eat-restaurants zijn daarvan een mooi voorbeeld. Daar staan we allemaal bij de counter te wachten tot het eten klaar is. Er is iets te zien – show en bereiding – en dat maakt dat wachten geen item is.’

Kleur wint het van rvs

Niet alleen op culinair gebied moeten er dingen te zien zijn, ook het design van de apparatuur wordt steeds belangrijker. ‘Kleur wint in populariteit ten opzichte van rvs. Daarvoor geldt eveneens dat er iets te zien moet zijn.’ Veranderende trends vragen om andere apparatuur. ‘In het zicht van de gasten apparaten die iets toevoegen aan de beleving. En kies voor slimme apparaten, die het jou gemakkelijker maken.’

Denken vanuit duurzaamheid

Letterlijk geen eyecatcher, maar figuurlijk wel: de inrichting van een (nieuwe) keuken begint met een duurzame inrichting. ‘De gast hecht hieraan steeds meer waarde. En ook voor je medewerkers is het goed. Door het goede klimaat zijn ze minder ziek en dat betekent economische winst. Denk verder na over het gebruik van gas, omdat dit in Nederland een kritisch product is. Mijn advies: alleen nog in het zicht gebruiken voor de beleving.’